Pravidlá karambol

Úvod Biliard Biliard pravidláPravidlá karambol

Pravidlá karambol biliard
I. Označenie gulí
II. Definície strku
III. Karambol
IV. Nábeh
V. Séria
I. Označenie gulí
a) gule hrajúceho hráča uvádzame pod číslom 1 (tzv. hráčova guľa)
b) prvá zasiahnutá guľa má číslo 2
c) druhá zasiahnutá guľa je vedená ako guľa číslo 3
d) gule č. 2 a č. 3 sú tiež uvádzané ako "cudzie gule".
II. Strk je posun gule č. 1, t.j. úvodná fáza karambolu.
III. Karambol je štandardná herná situácia, pri ktorej guľa č. 1 sa dotkla gule č. 2 a gule č. 3, všetky gule sa zastavily a v priebehu akcie sa nestala žiadna chyba.
Účelom hry je zahrať čo najviac karambolov.
Každý zahraný karambol má hodnotu 1.
IV. Nábeh je pokus hráča o dosiahnutie karambolu.
Vyrovnávací nábeh je záverečný nábeh, ktorým hráč s bielou guľou s bodkou dosiahol rovnakého počtu nábehov ako jeho súper (musí byť toľko krát pri stole ako protihráč )
V. Séria je počet karambolov dosiahnutých hráčom v jednom nábehu.
Zahájenie zápasu a vstup do hry - začiatočný karambol
Hráč, ktorý zápas zahajuje, hraje s bielou guľou neoznačenou bodkou. Jeho súper vstupuje do hry s bielou guľou označenou bodkou alebo s oranžovou (super aramith tournament). Každý z oboch hráčov musí hrať rovnakou guľou po celú dobu zápasu.
Gule pre začiatočný karambol sa rozmiestnia takto:
a) červená guľa na horný bod
b) biela guľa označená bodkou na dolný bod
c) biela guľa bez bodky na jednu zo štartovných bodov (vpravo alebo vľavo podľa rozhodnutia hráča)
Začiatočný karambol je nutné hrať od červenej gule, a to priamo alebo pomocou mantinelov.
Vzdialenosť štartovacích bodov od dolného bodu je :
a) pre malý stôl (210 x 105 cm) 13,50 cm
b) pre veľký stôl (284 x 142 cm) 18,25 cm
Rozhodovací strk na začiatku zápasu
Zápas začíná potom, čo rozhodca rozostaví obidve biele gule k rozhodovaciemu strku na štartovaciu čiaru vľavo a vpravo od oboch štartovacích bodov k pozdĺžnym mantinelom a červenú guľu na horný bod.
Obaja hráči súčasne zahrajú biele gule smerom na horný mantinel. Hráč, ktorého guľa sa po návrate od horného mantinelu zastavila bližšie od dolného mantinela, má právo rozhodnúť, kdo zaháji zápas.
Ak sa gule pri rozhodovacom strku po návrate od horného mantinelu zastavily v rovnakej vzdialenosti od dolného mantinelu, musí rozhodca rozhodovací strk opakovať.
Chyby v hre
Chyby v hre se považujú za technické priestupky proti pravidlám hry, za ktoré hráč stráca právo pokračovať v hre. Tieto chyby posudzuje a ohlasuje stolový rozhodca.
Hráč urobí chybu a stráca právo pokračovať v hre v týchto prípadoch:
a) hráč neuspeje v urobení karambolu. Rozhodca ohlási "nebol"
b) keď pri urobení karambolu jedna alebo viac gulí vyskočí mimo hraciu plochu. Rozhodca ohlási "vyhodená guľa"
c) keď hráč hraje ďalší karambol, bez toho aby sa gule zastavily po urobení predchádzajúceho karambolu. Rozhodca ohlási "gule v pohybe". V tomto prípade je neplatný i predchádzajúci karambol.
d) keď sa hráč neúmyslne dotkne ktorejkoľvek gule rukou, tágom, odevom alebo akýmkoľvek predmetom. Rozhodca ohlási "dotyk". Súper pokračuje v hre z pozície, ktorú gule zaujaly po dotyku.
e) keď hráč premiestni alebo napomôže premiestniť gule priamym dotykom alebo aj nepriamo (fúkáním do gule, pohybom stola alebo plátna apod.) Rozhodca ohlási "dotyk".
f) keď hráč použije k úderu do gule iné časti tága ako kože špičky. Rozhodca ohlási "nehrané kožou"
g) keď hráč prestrčí guľu. Prestrčením s rozumie, ak:
- kožička tága je ešte v dotyku s guľou č. 1 v okamihu, kedy táto guľa naráža na guľa č. 2 alebo na mantinel
- kožička tága sa dotkne dvakrát alebo viac pri jednom strku gule č. 1
- je priamo zasiahnutá guľa č. 2, ktorá spí s guľou č. 1. Výnimkou je použitie sbodca (massé). Rozhodca ohlási "prestrk"
h) keď sa hráč v okamihu strku nedotýka podlahy aspoň jednou nohou. Rozhodca ohlási "noha nebola na zemi"
i) keď hráč vyznačí na stole alebo na mantineli viditelné značky predpokladaného odrazu a behu gule. Rozhodca ohlási "značenie"
j) keď rozhodca zistí, že hráč nehraje svoju guľu. Rozhodca ohlási "cudzia guľa"
k) karambol, pri ktorom bola zistená niektorá z vyššie uvedených chýb, se nezapočítává
l) ak chyby uvedenej pod písm. e) sa hráč dopustí úmyselne, je súper nastupujúci k ďalšej hre oprávnený požiadať rozhodcu o umístnenie gule či gulí do pôvodnej pozície
m) ak hráč dosiahne ďalšieho karambolu po chybe, ktorá sa síce stala, ale nebola rozhodcom zistená a ohlásená, je predchádzajúci karambol platný a hráč pokračuje vo svojom nábehu (sérii)
n) akákoľvek chyba zavinená treťou osobou, poprípade rozhodcom, ktorá spôsobí premiestnenie gulí, sa nepripočíta hráčovi. V takom prípade rozhodca umiestni gule čo najpresnejšie do tej pozície, ktorú zaujímaly pred chybou. Hráč bude ale postihnutý, ak rozhodca chybne rozostavil biele gule pri začiatočnom karambole a hráč v dôsledku toho hral s cudzou guľou.
Pravidlá pre volnú hru
Vo volnej hre (free game) môže hráč zahrať v jednom slede neomedzený počet karambolov, a to až do výšky limitu určujúci dĺžku zápasu. Pri hre môže neobmedzene využívať celú hraciu plochu mimo zakázaných polí, kde môže urobiť jeden karambol a pri druhom strku musí aspoň jedna
z cudzích gulí opustiť zakázané pole. Rozmery zakázaných polí tvoria 1 dĺžka a 1 šírka hracej plochy gulečníkového stolu.
Ak sú gule v dotyku rozhodca rozostaví všetky tri gule na značky začiatočného karambolu podľa ustanovení článku o rozostavaní gulí a hráč pokračuje v nábehu.
Ak vyhodí guľu, tak sa stavajú všetky gule do základného postavenia a hraje súper.
Pravidlá pre kádrové hry
Kádrové hry (cadre) majú dva základné spôsoby hry v zakázaných poliach. Na jeden alebo na dva karamboly vnútri zakázaného poľa. U nás sa hraje len na dva. (52/2, 35/2, 71/2, 47/2)
V Európe sa hrá 47/1 a tiež 71/1, ale to sú veľmi náročné disciplíny.
Čiary rozdelujú hraciu plochu na rôzne veľké polia (kádry). Veľkosť týchto kádrov je určená druhom kádrovej disciplíny velikosti stolov. Číslo označujúcí kádrovú disciplínu je totožné s dĺžkou kádrového štvorca (štyri štvorce v rohoch hracej plochy) a udává sa v cm. U päty všetkých kádrových čiar pri mantineloch sú nakreslené kotvové štvorce, ktoré zasahujú do oboch kádrových polí.
Ak je guľa č. 1 v dotyku s inou guľou, má hráč právo:
a) dať si všetky 3 gule od rozhodcu rozostaviť do pozície základného karambolu.
b) hrať od mantinelu alebo do priestoru, ale pod podmienkou, že guľa, ktorá je v dotyku, sa nepohne. Nieje však chybou, ak sa lepiaca guľa pohne len preto, že stratila oporu hráčovej gule.
Pri vyhodení gule zo stolu rozhodca umiestni všetky 3 gule na značky začiatočného karambolu a v hre pokračuje súper.
Nepriame - jednoband
Pri jednomantinelovej hre sa musí hráčova guľa dotknúť najmenej jedného mantinelu pred dokončením karambolu.
Pre túto sútažnú disciplínu sa nevyznačujú na hracej ploche žiadne zakázané plochy.
Keď guľa spí, hráč môže hrať od gule na mantinel alebo si môže nechať postaviť gule do základnej pozície.
Pri vyhodení gule zo stola s stavia začiatočná pozícia a hraje súper.
Trojband - kvarty - štvorlom
Pri trojmantinelovej hre (3-cushion) sa musí hráčová guľa dotknúť nejmenej trikrát jedného alebo viacej mantinelov pred dokončením karambolu.
Ak je guľa v dotyku, má hráč právo:
a) dať si spiace gule od rozhodcu rozostaviť na body
b) hrať od gule, ktorá nie je s hráčovou guľou v dotyku
c) hrať od mantinelov
Ak guľa vyskočí zo stolu, nastavuje sa len vyskočená guľa.
Gule sa stavajú na pozdĺžnu čiaru, červená na vrchný bod. Hráčova guľa na spodný bod a súperová guľa na prostredný bod.
Umelecký (artistic) billiard
Umelecký billiard je zahranie povinných figúr (karambolov) daným spôsobom s určeným behom gule č. 1, v niektorých prípadoch aj dráhou gulí č. 2 a 3. Obsahuje 68 pozíc s rôznym koeficientom obtiažnosti.

Copyright 2016 - 2024 © www.probiliard.sk